تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,843,809 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,705,328 |
اثربخشی آموزش شفقت به خود بر انعطافپذیری شناختی، تابآوری و دشواری در تنظیم هیجان در مجروحان نیروهای مسلح جنگ تحمیلی | ||
روانشناسی نظامی | ||
دوره 13، شماره 51، دی 1401، صفحه 135-159 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محسن رفیعی* 1؛ مریم شبرنگ مریدانی2؛ فاطمه اسدی3؛ عبدالرحمان پرهیز4؛ سارا شاکری5 | ||
1نویسنده مسئول: کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد، مشاوره، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران. | ||
4کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، واحد علوم و تحقیقات شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران. | ||
5کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، واحد علوم و تحقیقات تهران (گیلان)، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 19 فروردین 1401، تاریخ بازنگری: 03 مرداد 1401، تاریخ پذیرش: 12 آذر 1401 | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش شفقت به خود بر انعطافپذیری شناختی، تابآوری و دشواری در تنظیم هیجان در مجروحان نیروهای مسلح جنگ تحمیلی و جامعه آماری پژوهش شامل مجروحان جنگ تحمیلی نیروهای مسلح، مراجعهکننده به بیمارستانهای نیروهای مسلح شهر تهران در شش ماهه دوم سال 1400 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 30 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامههای انعطافپذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010)، پرسشنامه تابآوری (کونور و دیویسیون، 2003) و پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان (گراتز و روئمر، 2004) استفاده شده است. بر روی گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقهای، آموزش شفقت به خود اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داده است که مشاوره گروهی با رویکرد شفقت به خود، بر انعطافپذیری شناختی، تابآوری و دشواری در تنظیم هیجان مجروحان نیروهای مسلح جنگ تحمیلی مؤثر است (p<0/05). | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شفقت به خود؛ انعطافپذیری شناختی؛ تابآوری؛ دشواری در تنظیم هیجان؛ مجروحان نیروهای مسلح جنگ تحمیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of self-compassion training on cognitive flexibility, resilience and difficulty in emotion regulation in the wounded of the armed forces of the imposed war. | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Rafiei1؛ Maryam Shabrang Moridani2؛ Fatemeh Asadi3؛ Abdul Rahman Parhiz4؛ Sara Shakeri5 | ||
1Corresponding Author: MA in Clinical Psychology, Semnan University, Iran. | ||
2Master's degree in clinical psychology, Qom branch, Islamic Azad University, Iran. | ||
3Master's degree, Counseling, Maroodasht Branch, Islamic Azad University, Iran. | ||
4Master's degree, Clinical Psychology, Shiraz Science and Research Unit, Islamic Azad University, Iran. | ||
5Master's degree, clinical psychology, Tehran Science and Research Unit (Gilan), Islamic Azad University, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to determine the effectiveness of self-compassion training on cognitive flexibility, resilience and difficulty in emotional regulation in the armed forces injured in the imposed war and the statistical population of the study includes the armed forces injured in the imposed war, referring to the hospitals of the armed forces. Tehran city was armed in the second half of 1400, when using the available sampling method, 30 people were selected and randomly assigned to two experimental and control groups (15 people in each group). To collect information, cognitive flexibility questionnaires (Dennis and Vanderwaal, 2010), resilience questionnaire (Connor and Division, 2003) and emotion regulation difficulty questionnaire (Gratz and Roemer, 2004) were used. Self-compassion training was performed on the experimental group in 8 sessions of 90 minutes. Multivariate analysis of covariance test was used to analyze the data.The results have shown that group counseling with a self-compassion approach is effective on cognitive flexibility, resilience and difficulty in regulating the emotions of the armed forces injured in the imposed war (p<0.05). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching Self-Compassion, Cognitive Flexibility, Resilience, Difficulty in Emotional Regulation, the Wounded of the Armed Forces of the Imposed War | ||
مراجع | ||
اسداللهی، فاطمه؛ نشاطدوست، حمیدطاهر؛ عابدی، محمدرضا؛ افشار، حمید (1399)، مقایسه تأثیر ترکیب درمان مبتنیبر پذیرش و تعهد و درمان مبتنیبر شفقت با سیستم رواندرمانی تحلیل شناختی ـ رفتاری بر علائم افسردگی،کیفیت زندگی، انعطافپذیری روانشناختی و شفقت به خودِ زنان مبتلا به اختلال افسردگی مداوم، مطالعات روانشناسی بالینی، 10 (39): 19-46.
بشارت، محمدعلی (1397)، مقیاس دشواری تنظیم هیجان، اندیشه و رفتار، 12 (47): 89-92.
برجعلی، محمود؛ رحمانی، سهیلا؛ کریمی، آرزو؛ زینالی، مریم (1399)، مقایسه اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت به خود و درمان فراشناختی بر علائم افسردگی و دشواری در تنظیم هیجان در کارکنان نیروهای مسلح مبتلا به افسردگی، روانشناسی نظامی، 11 (44): 5-16.
توحیدیفر، مریم؛ کاظمیانمقدم، کبری؛ هارون رشیدی، همایون (1400)، اثربخشی درمان مبتنیبر شفقت بر احساس تنهایی و انعطافپذیری شناختی مردان سالمند، مطالعات روانشناختی، 17 (2): 97-116.
ترخان، مبینا؛ نشاطدوست، حمیدطاهر؛ ترخان، مرتضی (1399)، اثربخشی مداخله مبتنیبر شفقت (CFT) بر روی انعطافپذیری شناختی و کفایت اجتماعی زنان دارای تعارضات زناشویی، شناخت اجتماعی، 9 (2):137-152.
حسنی، فریبا؛ رضازاده، محمدرضا؛ قنبریپناه، افسانه؛ خوشخبر، عباس (1400)، اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر رضایت جنسی، تنظیم هیجانی و تابآوری در پرستاران با نشانگان دلزدگی زناشویی، توانبخشی در پرستاری، 7 (3): 52-64.
حسینی، سیدسجاد؛ حسینی، سعیده (1397)، بررسی رابطه تابآوری و کیفیت زندگی با اختلال استرس پس از سانحه در جانبازان شهر همدان، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، 3 (3).
رستمپور بجستانی، محدثه؛ عباسی، قدرتالله؛ میرزائیان، بهرام (1399)، اثربخشی درمان مبتنیبر شفقت بر بهبود انعطافپذیری روانشناختی و کاهش خودانتقادی در مادران دارای کودکان کمتوان ذهنی دوفصلنامه مشاوره کاربردی، 10 (2): 1-18.
سیدجعفری، جواد و همکاران (1399)، اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر میزان تابآوری و امید به زندگی افراد مبتلا به دیابت نوع 2، علوم روانشناختی، 19 (92): 945-956.
شیوندی، کامران؛ نعیمی، ابراهیم؛ فرشاد، محمدرضا (1395)، ارائه مدل ساختاری خوددلسوزی و بهزیستی روانشناختی با میانجی عزتنفس و تصویر بدنی در دانشجویان دختر دانشگاه شیراز، فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 6 (24)، 115-133.
عباسی آبرزگه، مژگان؛ خدایی، شهناز (1397)، مقایسه سبکهای دلبستگی، تابآوری و سرمایه اجتماعی در همسران شاهد، جانباز و عادی؛ مطالعه موردی شهرستان اردبیل، طب جانباز، (41): 210-214.
قطور، زینب و همکاران (1397)، تأثیر درمان متمرکز بر شفقت(CFT) بر تابآوری زنان مبتلا به مالتیپلاسکلروزیس (MS)، ارمغان دانش، 23 (3): 363-350.
کرمی، جهانگیر؛ زکیی، علی؛ حاتمیان، پیمان؛ باقری، اشکان (1395)، مقایسه مشکلات تنظیم هیجانی و سبکهای عاطفی در بین افراد وابسته به مصرف سیگار و افراد غیرسیگاری، پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، 27 (10): 848-855.
مقدس، مسعود؛ خلعتبری، علیرضا؛ جهانفر، رضا؛ کرمی، فهیمه (1397)، بررسی پیامدهای جنگ تحمیلی عراق بر روند مهاجرت در استان مرزی خوزستان، کنفرانس بینالمللی امنیت، پیشرفت و توسعه پایدار مناطق مرزی، سرزمینی و کلانشهرها؛ راهکارها و چالشها با محوریت پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، تهران.
محمدی، مسعود و همکاران (1385)، بررسی عوامل تابآور در افراد در معرض خطر سوءمصرف مواد مخدر، روانشناسی دانشگاه تبریز، 1 (2): 203-224.
مقتدایی، مسعود؛ خوشاخلاق، حسن (1394)، اثربخشی درمان مبتنیبر پذیرش و تعهد بر انعطافپذیری روانشناختی همسران جانبازان، طب جانباز، 7 (4): 184-189.
مشایخ، مریم؛ برجعلی، احمد؛ دلاور، علی؛ شفیعآبادی، عبدالله (1390)، مدلیابی تابآوری خانواده جانباز براساس متغیرهای شناختی ـ هیجانی، روانشناسی نظامی، 2 (8): 1-23.
نوری، حمیدرضا؛ شهابی، بهاره (1396)، اثربخشی آموزش شفقت با خود بر افزایش تابآوری مادران دارای فرزند مبتلا به اوتیسم، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 18 (3): 118-126.
یگانهراد، نسرین؛ توزندهجانی، حسن؛ باقرزاده گلمکانی، زهرا (1399)، مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و درمان مبتنیبر شفقت بر تابآوری و تحمل ابهام در زنان متقاضی طلاق، روشها و مدلهای روانشناختی، 11 (41): 89-112.
Braem, S., & Egner, T. (2018). Getting a grip on cognitive flexibility. Current directions in psychological science, 27(6), 470-476. Connor, K.M., Davidson, J.R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and anxiety, 18(2), 76-82. Delaney, M. C. (2018). Caring for the caregivers: Evaluation of the effect of an eight-week pilot mindful self-compassion (MSC) training program on nurses’ compassion fatigue and resilience. PloS one, 13(11), e0207261. Desbordes, G., Negi, L. T., Pace, T. W., Wallace, B. A., Raison, C. L., & Schwartz, E. L. (2012). Effects of mindful-attention and compassion meditation training on amygdala response to emotional stimuli in an ordinary, non-meditative state. Frontiers in human neuroscience, 292. Firestone, R., & Catlett, J. (2009). Beyond death anxiety: Achieving life-affirming death awareness. Springer Publishing. Feinstein, A., & Nicolson, D. (2005). Embedded journalists in the Iraq war: Are they at greater psychological risk. Journal of traumatic stress, 18(2), 129-132. Garmezy, N. (1985). Stress Resistant Children: The Search for Protective Factors dans Recent Research in Developmental Psychopathology (A Book Supplement to the Journal of Child Psychology and Psychiatry, 4), sous la direction de J. Stevenson. Gilbert, P., McEwan, K., Catarino, F., Baião, R., & Palmeira, L. (2014). Fears of happiness and compassion in relationship with depression, alexithymia, and attachment security in a depressed sample. British Journal of Clinical Psychology, 53(2), 228-244. Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of psychopathology and behavioral assessment, 26(1), 41-54. Harms, M. B., Shannon Bowen, K. E., Hanson, J. L., & Pollak, S. D. (2018). Instrumental learning and cognitive flexibility processes are impaired in children exposed to early life stress. Developmental Science, 21(4), e12596. Hayes, S.C., Luoma, J.B., Bond, F.W., Masuda, A., & Lillis, J. (2006). Acceptance and commitment therapy: model, processes and outcomes. Behaviour research and therapy,44(1), 1-25. Ingram, R. E., & Price, J. M. (2001). The role of vulnerability in understanding psychopathology. Koroniova, J., Halamová, J., & Taňkošová, N. (2020). Level of self-criticism and changes in imagery among participants attending Emotion Focused Training for Self-Compassion and Self-Protection. Ceskoslovenska Psychologie, 64(5). Luthar, S. S., & Cicchetti, D. (2000). The construct of resilience: Implications for interventions and social policies. Development and psychopathology, 12(4), 857-885. Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American psychologist, 56(3), 227. Maddux, J. E., & Gosselin, J. T. (2012). Self-efficacy. The Guilford Press. Neff, D. K. (2003a). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2(2), 85–101. Nash, W. P., & Litz, B. T. (2013). Moral injury: A mechanism for war-related psychological trauma in military family members. Clinical child and family psychology review, 16(4), 365-375. Olson, C. A., Bond, L., Burns, J. M., Vella-Brodrick, D. A., & Sawyer, S. M. (2003).Adolescent resilience: a conceptual analysis.Journal of Adolescent, 26, 1-11. Ross, H. (2015). ACT plain language, alphabet Acceptance and Commitment Therapy (translation: doctor Anousheh Amin Zadeh), Tehran: publication of the venerable Page 24. Thomson, P., & Jaque, V. (2017). Self-regulation, emotion, and resilience. JournalsCreativity and the Performing Artist, 225-243. Tiwari, V., Antony, B., & Acharya, M. K. (2018). "Effect of Compassion Focused Therapy (CFT) on level of Depression and Self-compassion", Indian Journal of Mental Health, 5(4), 443- 452. Warren, R., Smeets, E., & Neff, K. (2016). Self-criticism and self-compassion: Risk and resilience: Being compassionate to oneself is associated with emotional resilience and psychological well-being. Current Psychiatry, 15(12), 18-28. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 304 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 180 |