تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,215 |
تعداد مقالات | 8,803 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,394,183 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,332,325 |
بررسی عددی تاثیر جانمایی عملگر پلاسما بر روی مشخصههای آیرودینامیکی ایرفویل ناکا 0012 | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 31، شهریور 1402، صفحه 65-78 اصل مقاله (581.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نوید فهیمی1؛ حسن مسعودی راد2؛ محمدعلی جزووزیری* 3؛ مصطفی قدک4 | ||
1دکتری تخصصی، دانشگاه تهران،تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری،دانشگاه جامع امام حسین (ع)،تهران،ایران | ||
3استادیار،دانشگاه جامع امام حسین (ع)،تهران،ایران | ||
4کارشناسی ارشد، دانشگاه جامع امام حسین (ع)،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 مهر 1402، تاریخ بازنگری: 29 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 29 دی 1402 | ||
چکیده | ||
در این مطالعه، اثر پلاسمای تخلیه الکتریکی بر روی جریان سیال حول ایرفویل ناکا 0012 به ازای جانمایی عملگر پلاسما در موقعیت-های 2، 6 و 10 درصد طول وتر نسبت به لبه حمله ایرفویل با شدت پلاسمای 20 میلینیوتن بر متر با استفاده از شبیهسازیهای دو بعدی جریان آیرودینامیکی مورد بررسی قرار گرفته است. جهت اعمال تخلیه پلاسما در این پژوهش از یک UDF در نرمافزار استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که کاربرد عملگر پلاسما میتواند سبب تاخیر واماندگی از زاویه حمله 15 درجه به 18 درجه و انتقال زاویه عملکرد بهینه ایرفویل (مطابق با بیشینه نسبت برآ به پسا) به زوایای حمله بالاتر شود (از 8 درجه به 10 درجه)، به طوریکه جانمایی در نزدیکی ناحیه جدایش (موقعیت 10 درصد) بازدهی آیرودینامیکی بالاتری در زوایای حمله کمتر دارد. با این وجود، افت بازدهی عملگر پلاسما در موقعیت 10 درصد نسبت به عملگرهای نزدیکتر به لبه حمله در زوایای حمله بالاتر از 10 درجه، بیشتر است. به علاوه، پتانسیل مثبت کاربرد پلاسما در بازه تغییرات عدد رینولدز مورد بررسی قرار گرفته است، به طوریکه به کارگیری عملگر پلاسما در اعداد رینولدز 100 هزار، 1 میلیون و 10 میلیون به ترتیب سبب بهبود بازدهی آیرودینامیکی به میزان 16 درصد، 18.9 درصد و 70.2 درصد در زاویه عملکرد بهینه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
عملگر پلاسما؛ کنترل جریان؛ مدلسازی عددی؛ واماندگی؛ بازده آیرودینامیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Numerical Investigation of Effects of Plasma Actuator Placement on Aerodynamic Parameters of NACA 0012 Airfoil | ||
نویسندگان [English] | ||
Navid Fahimi1؛ Hassan Masoudi-Rad2؛ Mohammad Ali Vaziri3؛ mostafa ghadak4 | ||
1PhD, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2PhD student, Imam Hossein University, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Imam Hossein University, Tehran, Iran | ||
4Master's degree, Imam Hossein University , Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In this study, effects of dielectric barrier discharge (DBD) plasma on aerodynamic flow are investigated around NACA 0012 airfoil for plasma placement according to horizontal position close to leading edge based on 2%, 6% and 10% of the chord length with 20 mN/m plasma momentum and a Reynolds number of 106 using 2-D aerodynamic flow simulations. A user-defined function (UDF) source code is developed for application of plasma discharge in this work. Obtained results show that application of plasma actuator results in delay of stall from 15 degree to 18 degree angle of attack (AOA) and aerodynamic efficiency toward higher AOAs (from 8 degree to 10 degree); where plasma placement close to separation region (according to 10% of chord length) has more aerodynamic efficiency compared to smaller AOAs. However, aerodynamic efficiency of 10% placement plasma is decreasing compared to plasma placement closer to leading edge for operation of higher than 10 degrees AOAs. In addition, positive capability of plasma actuator is investigated for wide range of Reynolds number, where plasma actuator results in improvement of aerodynamic efficiency equal to 16%, 18.9% and 70.2% in optimal AOA for Reynolds number of 105, 106 and 107 | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Plasma actuator, flow control, numerical modeling, stall, aerodynamic efficiency | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 278 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 231 |