تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,610 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,707,129 |
بررسی و اولویت بندی رویکرد تربیت اخلاقی فرماندهان صف یکی از دانشگاه های نظامی | |
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | |
مقاله 3، دوره 31، شماره 60، مهر 1402، صفحه 47-74 اصل مقاله (1.84 M) | |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |
نویسندگان | |
اکرم علیمردانی* 1؛ سمیه تنهایی سیس2 | |
1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده مدیریت منابع انسانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران. | |
2مربی، گروه نظامی، دانشکده علوم و فنون انتظامی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران. | |
تاریخ دریافت: 08 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 26 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 01 مهر 1402 | |
چکیده | |
هر سازمانی نیازمند پرورش مربیان و اساتیدی است که با الهام از تجربیات گذشته و با مدنظرقراردادن مبانی و ارزش ها، توان تربیت فکری، فرهنگی و اخلاقی نیروهای خود را مضاعف نماید.پژوهش حاضر با هدف بررسی و اولویت بندی رویکرد تربیت اخلاقی فرماندهان صف یک دانشگاه نظامی انجام شد و از نظر هدف کاربردی، با روش توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه فرماندهان صف (اعم از زن و مرد) به تعداد 80 نفر بود. تعداد نمونه برابر با جامعه و روش نمونه گیری تمام شمار بود و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. این پرسشنامه دارای سه مولفه و 24 گویه بود. یافته ها بر اساس مقادیر آماری میانگین، میانه ، مد، تی و آنووا مورد تحلیل قرار گرفت؛ آنها نشان دادند که از بین سه رویکرد تربیت اخلاقی فضیلت گرا ، مراقبت گرا و عدالت گرا، فرماندهان صف رویکرد عدالت گرا را با میانگین 20/2 به عنوان رویکرد رتبه اول خود انتخاب و بکار گرفتند.نتایج تاکید بر یکسان بودنرویکردتربیت اخلاقی فرماندهان فارغ از جنسیت ، میزان تجربه و درجه شغلی آنها داشت و رویکرد عدالتگرا در تعامل روزانه بین افسران صف و دانشجویان بیشترین کاربرد را دارد. | |
کلیدواژهها | |
تربیت اخلاقی؛ رویکرد فضیلت گرا؛ رویکرد عدالت گرا؛ رویکردمراقبت گرا؛ فرماندهان صف | |
عنوان مقاله [English] | |
Recognising and prioritising The approach of moral training of line commandersOne of the military universities | |
نویسندگان [English] | |
akram alimardani1؛ somaieh tanhaee sis2 | |
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Human Resource Management, Amin University of Law Sciences, Tehran, Iran. | |
2Research instructor of Amin University of Police Sciences, Tehran, Iran. | |
چکیده [English] | |
Every organization needs to train trainers and professors who, inspired by past experiences and taking into consideration the foundations and values, can double the intellectual, cultural and moral training of its forces. Nizami was carried out and in terms of practical purpose, it was a descriptive survey method. The statistical population included all line commanders (both men and women) in the number of 80 people. The number of samples was equal to the population and the whole population sampling method was used to collect information from a researcher-made questionnaire. This questionnaire had three components and 24 items. The findings were analyzed based on statistical values of mean, median, mode, t and ANOVA; They showed that among the three moral education approaches, virtue-oriented, care-oriented, and justice-oriented, the line commanders chose and applied the justice-oriented approach with an average of 2.20 as their first ranking approach. The results emphasize the sameness of the moral education approach of the commanders regardless Their gender, level of experience, and job level had the most application in the daily interaction between line officers and students. | |
کلیدواژهها [English] | |
Moral education, virtuous approach, justice approach, care approach, line commanders | |
مراجع | |
احمدی، محمدحسین و جوادیان، رضا. (1389). نقش فرماندهان صف دانشجویی در نهادینه کردن انضباط دانشجویان. دانش انتظامی، 124 (مسلسل 49)، 181-228.
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=150136
|
|
امینی مشهدی، سمانه؛ آهنچیان، محمدرضا (1393)، تربیت اخلاقی و سعادت در نظام آموزشی ایران (مابله دیدگاه فارابی، لاک، رورتی). فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، سال ششم. شماره اول، پیاپی 11، 65-80.
|
|
بختیاری، لطفعلی، شایگان، فریبا. (1399). نقش فرماندهان صف در نهادینهسازی رفتارهای حرفهای پلیسی در دانشجویان یکی از دانشگاههای نظامی امین. پژوهشهای مدیریت انتظامی، 15(2). 237-254
|
|
برادران، ابوالقاسم؛ داوود، محمد؛ حسنی محمد؛ ستاری، علی (1398)، تربیت اخلاقی علامه طباطبایی (ره) با تأکید بر مبانی، هدف، محتوا، روش و ارزشیابی، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیست و هفتم، دوره جدید، شماره 43، تابستان 1398: 76-57.
|
|
بروس، پرویز و هاشمی، نظام. (1394). رابطه هوش هیجانی و عملکرد تربیتی فرماندهان صف یکی از دانشگاههای نظامی امین. فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، (38)، 59-78.
|
|
حاجی ده آبادی، محمدعلی (1396). درآمدی بر نظام تربیتی اسلام. قم، مرکز بینالمللی المصطفی (ص).
|
|
داوودی، محمد (1385). رویکردها و پرسشهای بنیادین در تربیت اخلاقی. فصلنامه علمی پژوهشی انجمن معارف اسلامی ایران، سال دوم، شماره دوم، 1385.
|
|
رستمی، همایون؛ بهشتی، سعید؛ ایمانی، محسن (1397). نظام تربیت اخلاقی در نامه 31 نهجالبلاغه. فصلنامه علمی پژوهشی قرآن و طب، دوره 4، شماره 1، 14-20.
|
|
زارعان، محمدجواد؛ ساجدی، ابوالفضل؛ خطیبی، حسین (1391). روی کردهای رایج به تربیت دینی و مقایسه آنها با رویکرد اسلامی. دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، سال چهارم، شماره دوم، 9-31.
|
|
زباندان، مصطفی (1398). مقایسه مفهوم، اهمیت و روشهای تربیت اخلاقی در غرب و اسلام. نشریه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، شماره 39، 227-250.
|
|
سجادی، سید مهدی (1379). رویکردها و روشهای تربیت اخلاقی و ارزشی. فصلنامه پژوهش های فلسفی-کلامی،شماره3.
|
|
سلحشوری، احمد (1392). مراحل رشد تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی (ع). فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه، سال اول شماره 3، ص 15-32.
|
|
سوری، احمد (1389). روانشناسی تربیتی فرماندهان و مدیران. تهران: معاونت آموزش ناجا
|
|
شاه قلیان قهفرخی، رضا؛ مولوی، ابراهیم؛ سلمانی، عباسعلی؛ الوندی، محمد (1398). تعیین عوامل مؤثر بر ارتقای نقش تربیت دینی و اخلاقی مربیان در یک دانشگاه نظامی. نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، شماره 45. 93-121
|
|
طباطبایی، سید محمدحسین (1374). تفسیر المیزان. ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، قم، انتشارات اسلامی.
|
|
عابدی، لطفعلی (1384). اهداف تربیت از دیدگاه معصومین (ع). مجله مصباح، شماره 57.
|
|
غفاری، ابوالفضل؛ باقری نوعپرست، خسرو (1380). تربیت اخلاقی فضیلت گرا از منظر دیوید کار. نشریه دانشگاه الهیات مشهد، شماره 53 و 54. 157-184.
|
|
فیروزمهر، محمدمهدی (1393). تربیت اخلاقی با نگاهی قرآنی. قم: بوستان کتاب.
|
|
کاویانی تبریز، سعیده (1392). اخلاق فضیلت در قرن بیستم با تکیهبر آراء زالیند هرست هاوس. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته فلسفه گرایش غرب، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم انسانی، گروه فلسفه.
|
|
محمودیان، حسین و امامی راد، احمد (1398). برسی فقهی سیره معصومین (ع) در تربیت اخلاقی. دو فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات فقه تربیتی، سال پنجم. شماره 11. 123-143.
|
|
مدنی، انسیه (1394). امکان و چگونگی اخلاق فضیلت اخلاقی. رساله دکتری، دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی،
|
|
مطهری مرتضی (1372). عدل الهی. انتشارات صدرا.
|
|
مطهری، مرتضی (1354). سیری در نهجالبلاغه. قم- مرکز مطبوعاتی دارالتبلیغ اسلامی، چاپ دوم.
|
|
نیک فرید، لیدا (1395). اخلاق مراقبت رویکردی پرستاری در اخلاق. فصلنامه علمی پژوهشی طب و تزکیه، دوره 25، شماره 1، 9-18.
|
|
وجدانی، فاطمه و شعبانیان، محمدرضا (1397). تربیت اخلاقی از دیدگاه محمدمهدی نراقی. دو فصلنامه تربیت وحیانی، سال ششم، شماره دوم، پیاپی 14، 95-124.
|
|
یادگاری، مطهره؛ صالحی، کیوان؛ سجادیه، نرگس سادات (1398). ارائه نظریه داده بنیاد برای تبیین فرایندهای جاری تربیت اخلاقی در مدارس متوسطه شهر تهران. نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، تابستان 1398، شماره 25، 147-186.
|