تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,248 |
تعداد مقالات | 9,029 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,976,031 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,764,856 |
راهبردها و پیامدهای مدیریت قدرت اوجگیرنده نتوکراتها در سازمانهای دولتی (مورد مطالعه سازمان بیمه سلامت ایران) | ||
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 2 - شماره پیاپی 56، شهریور 1403 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عبدالمجید نادری1؛ اکبر اعتباریان* 2؛ مهربان هادی پیکانی3؛ البرز قیتانی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش مدیریت منابع انسانی، دانشکده حکمرانی اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، | ||
2گروه مدیریت، دانشکده حکمرانی اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان)، اصفهان ، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان.، شهر اصفهان، ایران | ||
4گروه مدیریت ، دانشکده حکمرانی اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 31 مرداد 1402، تاریخ بازنگری: 27 اسفند 1402، تاریخ پذیرش: 10 شهریور 1403 | ||
چکیده | ||
یک گروه جدید در جامعهی شبکهای به عنوان نتوکرات ظاهر شده و نقش اساسی و محوری را در تمام ارکان جامعه و خصوصا سازمانها برعهده گرفته است. بنابراین مدیران سازمانها ضمن بهرهگیری از امکانات وظرفیتهای نوین فنآوری اطلاعات و ارتباطات با توجه به معطوف شدن زیرساختهای ارائه خدمات، نرمافزارهای کاربردی و سامانهها و داشبوردهای آماری به نتوکراتهای سازمانی به قدرت تخصصی اوجگیرنده و روزافزون این افراد در ارائه خدمات حساسی مانند خدمات درمانی واقف بوده و با دقت و ظرافت به مدیریت قدرت این کارکنان اهتمام ورزند. پژوهش حاضر با روش داده بنیاد نظاممند اشتراوس و کوربین انجام و دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 17 نفر از صاحب نظران سازمانی و دانشگاهی جمعآوری و پس از اشباع نظری با روش کدگذاری مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفت که 82 کد مفهومی و 11 مقوله فرعی آن مربوط به راهبردها و پیامدها می باشد.برای اطمینان ازدقت علمی وجهت دستیابی به معیارهای مدنظرگوبا ولینکلن اقدامات لازم صورت گرفت. با اجرای این راهبردهای 9 گانه درحوزه های منابع انسانی،فناوری اطلاعات و امورمشتریان،می توان شاهد پیامدهایی مانند بهبود و توسعه سازمان و برقراری امنیت روانی در سازمان و مدیران بود. | ||
کلیدواژهها | ||
قدرت؛ قدرت اوجگیرنده؛ مدیریت قدرت؛ نتوکراتها؛ بیمه سلامت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Strategies and consequences of managing the ascending power of neocrats in public organizations(case study of Iran Health Insurance Organization) | ||
نویسندگان [English] | ||
Abdolmajid Naderi1؛ Akbar Etebarian2؛ Mehraban Hadi-paykani3؛ Alborz Gheitani4 | ||
1Ph.D. student in public administration, majoring in human resources management, Faculty of Islamic Governance, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran | ||
2Department of Management, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran | ||
3Islamic Azad University of Isfahan, Faculty of Management | ||
4Faculty of Islamic Governance, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
A new group has appeared in the network society as netocrats and has assumed a central role in all the elements of society, especially organizations. Therefore, the managers of the organizations, while taking advantage of the new information and communication technology facilities and capabilities, due to the shift of service delivery infrastructures, application software and Statistical dashboards to organizational netocrats, are aware of the growing and increasing specialized power of these people in providing sensitive services such as medical services. Pay attention to the power management of these employees carefully and delicately. The current research was conducted with Systematic Grounded theory method of Strauss and Corbin and the data was collected through semi-structured interviews with 17 organizational and academic experts and after theoretical saturation, it was analyzed with the coding method, with 82 conceptual codes and 11 related subcategories about strategies and consequences. To ensure accuracy Scientifically, necessary measures were taken to achieve the criteria considered by Goba and Lincoln. By implementing 9 strategies in the fields of human resources, information technology and customer affairs, we can see consequences such as improving and developing the organization and establishing psychological security in the organization and managers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
power, ascending power, power management, netocrats, Health Insurance | ||
مراجع | ||
احسانی فرید، الهام؛ قیتانی، البرز؛ ابراهیمزاده دستجردی، رضا و هادی پیکانی، مهربان (1402). تحلیل موقعیت مدیریت منابع انسانی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی. 15(1)،151-184.
اکبری، سهند؛ قلیپور، آرین و نرگسیان، عباس (1402). شناسایی عوامل موثر بر نگهداشت کارکنان نسل Z در بازار سرمایه ( سیستم حقوق و مزایا ). پژوهشهای مدیریت منابع انسانی. 15(1)،11-52.
بن هریسون، کارتر(1385). بهبود بهرهوری کارکنان، ترجمه شهرام میرزایی دریانی، احمد اصلیزاده و کیوان شاهقلیان. انتشارات ترمه. 176صفحه.
حاج اکبری، سید محمود (1400). شناسایی مخاطرات برونسپاری قراردادهای فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی (مطالعه موردی: سازمانهای سطح یک در شهر تهران). دانش سرمایهگذاری (فصلنامه انجمن مهندسی مالی ایران).10(40) ، 353-373.
حاجی حیدری، نسترن و رحمتی، فاطمه (1397). تحلیل ریسک پروژههای فناوری اطلاعات با استفاده از پویاییهای سیستم. مدیریت تولید و عملیات، 16(9)، 119-137.
حسنپور، اکبر و مهدوی، هومان (1397). راهکارهای ارتقای ابعاد اخلاقی در نظام ارزیابی عملکرد کارکنان. اخلاق در علوم و فناوری، 13(3)، 108-115.
داناییفرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی و آذر، عادل (1393).روششناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع.تهران: صفار.496 صفحه.
داناییفرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی و آذر، عادل (1398).روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع.تهران:صفار.276صفحه.
دفت، ریچارد ال (1393). تئوری و طراحی سازمان. ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.1046 صفحه.
رابینز، استیونپی (1394). رفتار سازمانی. ترجمه سید محمد اعرابی و علی پارسائیان. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.853 صفحه.
رابینز، استیونپی (1397). تئوری سازمان: ساختار و طرح سازمان. ترجمه سید مهدی الوانی و حسن داناییفرد. تهران: انتشارات صفار.503 صفحه.
رنجبر، هادی؛ حقدوست، علیاکبر؛ صلصالی، مهوش؛ خوشدل، علیرضا؛ سلیمانی، محمدعلی و بهرامی، نسیم (1391). نمونهگیری در پژوهشهای کیفی: راهنمایی برای شروع. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران. 10(3) ، 238-250.
سالنامه آماری سال 1400 سازمان بیمه سلامت که در تاریخ 18/6/1401 منتشر شده. https://hibox. hio.gov.ir/s/7qk2oyReeg8AuqT#pdfviewer.
سیدجوادین، سید رضا؛ حسنقلیپور، طهمورث و پور ولی، بهروز (1390). فرایند برونسپاری. چاپ اول. تهران: انتشارات نگاه دانش.240 صفحه.
شاوردی، مرضیه (1397). فناوری هراسی و راهکارهای مقابله با آن. رشد فناوری، 14(55)، 76-82.
صفرنیا، حسن (1390). بررسی عوامل مؤثر در ایجاد و تقویت تعهد سازمانی کارکنان بانکهای دولتی. پژوهشهای مدیریت در ایران، 15(71)، 85-105.
قاسمی، زهرا (1395). چگونگی توزیع قدرت در شبکه سازمانی دانشگاه فردوسی مشهد. پایاننامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما رضوان حسینقلیزاده، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
مورگان، گرت (1396).سیمای سازمان. ترجمه اصغرمشبکی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. 388 صفحه.
هچ، مریجو (1394). نظریه سازمان: مدرن، نمادین-تفسیری و پستمدرن. ترجمه حسن داناییفرد. تهران: مهربان نشر.629 صفحه.
Alberts, D. S., & Hayes, R. E. (2005). Power to the edge: Command, control in the information age. Washington, DC: CCRP publication series. (259).
Aundhe,M.D., Saji K. Mathew,S.K. (2009). Risks in offshore IT outsourcing: A service provider perspective. European Management Journal, 27, 418– 428.
Bard, A., & Soderqvist, J. (2014).The Futurica Trilogy. translation by neil smith.1nd ed.Stockholm:StockholmText,738p.
Bicer,C.,Kiral, E.,Kirilmaz, H., Huseynov, R., Jhajj, S., Gunduz, V., Cengiz, V., Acik, A., Aamarat, M.,. Shngh, V., Kudar, A., Sarioglu,C., Akandere, G., Gok, G., Mavruk,C., Poedjiyo,A.,Umarbeyli,S. (2020). DISCUSSIONS BETWEEN ECONOMIC AGENTS SOCIO-ECONOMIC STUDIES. The power & politics in organizations. Bicer,C.Chapter9.1nd ed. Ankara : Iksad Publications,221-245.
Clegg, S. R. (2004). Managing power and politics in organizations:Resistance, Empowerment, Ethicsanization.SAGE Publishing.
Clegg, S. R., Courpasson, D., & Phillips,F. (2006). Power and Organization.SAGE Publications,457p.
Conger, J. A., & Kanungo, R. N. (1988). The empowerment process: Integrating theory and practice. Academy of management review, 13(3), 471-482.
Da Roit,B. & Busacca.M. (2023). Street-level netocracy: rules, discretion and professionalism in a network-based intervention. International Journal of Sociology and Social Policy. Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/IJSSP-04-2023-0087.
Delen.G.P.A.J, R.J.Peters, C.Verhoef, S.F.M.vanVlijmen. (2016). Lessons from Dutch IT-outsourcing success and failure. Science of Computer Programming, 130, 37–68.
Doldor,E. (2007). Conceptualizing and investigating organizational politics: A systematic review of the literature. MRes Dissertation, Supervisors: Dr. Val Singh & Prof. Susan Vinnicombe, Cranfield university,School of managment , Cranfield, England.
Kirjavainen, S., Björklund, T. A., Eloranta, M. M., & Laakso, M. (2010). The impact of leadership, management and power in an international knowledge-intensive organization. Cadernos EBAPE. BR, 8, 339-352.
Kis,N. (2019).“ThePower of Virtuality As a Challenge for Governments: A Post-State Dystopia”. Central and Eastern European EDem and EGov Days 335 (March):107-14. https://doi.org/10.24989/ocg.v335.8.
Klimczuk,A. (2012). Experts and Cultural Narcissism: Relations in the Early 21st Century, LAP LAMBERT Academic Publishing, Saarbrucken, 88pp.
Kuzheleva-Sagan, I. P. (2014). Network Society. Evolution of Views: Concepts, Images, Metaphors. Cloud-Cuckoo-Land, International Journal of Architectural Theory, 19(32), 25-41.
Lauby, S. N. (2012).The 7 Types of Power:Using Power Effectively Within Organizations.ITM GROUP,Inc.
Pfeffer, Jeffrey. (1981), Power in Organizations. Marshall, VA: Pitman.
Ramos, V., Franco-Crespo, A., González-Pérez, L., Guerra, Y., Ramos-Galarza, C., Pazmiño, P., & Tejera, E. (2019). Analysis of organizational power networks through a holistic approach using consensus strategies. Heliyon, 5(2).
Schussler, A. E. (2017).The cyberspace myth and political communication, within the limits of netocracy. Journal for the Study of Religions and Ideologies, (16) 48, 65-78.
Sezgin, A. A., & Yolcu, T. (2017). Political view of informationalism: social media and netocracy. Intermedia International E-journal, 4(6), 95-109.
Singh, A. (2009). Organizational power in perspective.Leadership and management in Engineering, 9(4), 165-176.
Stanton, J. M., & Stam, K. R. (2003).Information Technology, Privacy, and Power within Organizations: a view from BoundaryTheory and Social Exchange perspectives. Surveillance & Society, 1(2),152-190.
Stowell, F. (2020). Power in the ‘Organisation’: A Soft Systems Perspective. Systemic Practice and Action Research.springer. https://doi.org/10.1007/s11213-020-09541-w.
Taucean, I. M., Tamasila, M., & Negru-Strauti, G. (2016). Study on management styles and managerial power types for a large organization. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 221, 66-75.
Terry, O. (2020).Power in the Workplace, Finding an Alternative to the Iron Fist. Open Journal of Leadership, 9, 97-112. https://doi.org/10.4236/ojl.2020.92007.
Tsiavos, P. (2020). State, Netocrats and the Commons: Developing a Cultural Policy in the Era of Platforms. In Lekakis, S. (ed.) Cultural Heritage in the Realm of the Commons: Conversations on the Case of Greece.109–126. London: Ubiquity Press. DOI: https://doi.org/10.5334/bcj.g. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 156 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 197 |