تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,846,863 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,707,422 |
مدلسازی ساختاری تفسیری مأموریتهای دانشی، پژوهشی و فناوری دانشگاهها (مورد مطالعه، دانشگاه جامع امام حسین(ع)) | ||
مدیریت راهبردی دانش سازمانی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، تیر 1397، صفحه 115-132 اصل مقاله (723.2 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه موردی | ||
نویسندگان | ||
روح اله تولایی1؛ حسن خلیلی* 2؛ احسان ابوالعباسی2 | ||
1استادیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه جامع امام حسین(ع) | ||
2دانشجوی دکترای مدیریت سیستمها، دانشگاه جامع امام حسین(ع) | ||
تاریخ دریافت: 02 اسفند 1396، تاریخ بازنگری: 24 شهریور 1397، تاریخ پذیرش: 30 خرداد 1397 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی تحقیق مدلسازی ساختاری تفسیری مأموریتهای دانشی، پژوهشی و فناوری دانشگاه جامع امام حسین(ع) است. این مأموریتها شامل مبانی و علوم انسانی اسلامی، آیندهسازی، عمقبخشی داخلی و عمقبخشی خارجی، تعالی و پیشرفت سازمانی سپاه، قدرت نرم، قدرت نیمهسخت، و قدرت سخت است. سپاه پاسداران به منظور مأموریت پاسداری از انقلاب اسلامی باید برآورد صحیحی از مأموریتهای گوناگون و متفاوت خود داشته و از انعطاف لازم برای پاسخ به این مأموریتها برخوردار باشد. دستهبندی این مأموریتها در حوزههای دانشی، پژوهشی و فناوری میتواند پاسخگوی این دغدغهها باشد. از مدلسازی ساختاری تفسیری به منظور دستهبندی این مأموریتها استفاده شد. از طریق نظرسنجی از یازده نفر از استادان و مدیران ارشد دانشگاه به مدلسازی و تحلیل قدرت نفوذ و وابستگی بر مبنای تجزیه و تحلیل میک ماک اقدام شد. بر مبنای نتایج یافتهها، علوم انسانی اسلامی و آیندهسازی در سطح 4، تعالی و پیشرفت سازمانی سپاه در سطح 3، قدرت نرم، قدرت نیمهسخت و قدرت سخت در سطح 2 و عمقبخشی داخلی و عمقبخشی خارجی در سطح 1 قرار دارد. نتایج تحقیق نشان داد که ریشه اصلی مأموریتهای دانشی، پژوهشی و فناوری، علوم انسانی اسلامی و آیندهسازی است. نتایج تحقیق به مدیران ارشد دانشگاه و همچنین مدیران عالی سپاه به منظور پی بردن به ریشه اصلی مأموریت دانشی برای گسترش و توسعه آن در بدنه سپاه کمک خواهد کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تعالی و پیشرفت سازمانی؛ عمق بخشی داخلی؛ آینده سازی؛ قدرت نرم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Structural- interpretative modeling of knowledge, research, and technology missions of universities (case study: imam hussein comprehensive university) | ||
نویسندگان [English] | ||
Rouhollah Tavallaee1؛ Hasan Khalili2؛ Ehsan Abolabasi2 | ||
1Assistant Professor of information technology management at Imam Hussein Comprehensive University | ||
2PhD in systems management, Imam Hussein Comprehensive University | ||
چکیده [English] | ||
This research is mainly concerned with designing a structural-interpretative model for Research and Technology missions of Imam Hussein Comprehensive University. These missions include the foundations and science of Islamic humanities, future development, internal and external deepening, organizational excellence and progress of university, soft power, semi-hard power, and hard power. University must have an accurate estimation of its various missions with the flexibility to respond to these missions. Classification of these missions into knowledge, research and technology can be a response to these concerns. Interpretative structural modeling was used to categorize these missions. Eleven university professors and managers were interviewed to design the model and analyze the influence power and dependence based on the MicMac analysis. The results indicated that Islamic Humanities and future development were at 4th level, organizational excellence and progress were at the 3rd level, soft power, semi-hard power and hard power were at 2nd level, and internal and external deepening were at level 1. The results also showed that the main origins of knowledge, research and technology missions are Islamic sciences and future development. The results will help the senior managers of the university, as well as the higher commanders of the organization find out the origin of the knowledge missions to develop and expand it in the organization. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
organizational excellence and progress, internal deepening, future development, soft power | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,812 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 793 |