تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,871,618 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,721,588 |
طراحی و تبیین الگوی توسعهی منابع انسانی (استادان دانشگاه) مبتنی بر نگرش فطرتگرا و توسعهی ارتباطات چهارگانه | ||
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 1، دی 1387، صفحه 19-50 اصل مقاله (495.8 K) | ||
تاریخ دریافت: 25 آبان 1387، تاریخ بازنگری: 24 دی 1387، تاریخ پذیرش: 22 بهمن 1387 | ||
چکیده | ||
توسعهی منابع انسانی بهعنوان شاخهای از مدیریت منابع انسانی، هماکنون مورد توجه اندیشمندان و صاحبنظران رشتهی مدیریت قرار گرفته است. در این تحقیق، رابطهی رفتار اثربخش بهعنوان متغیر وابسته با متغیرهای «نگرش فطرتگرا»، «توسعهی ارتباطات چهارگانه (ارتباط فرافردی، ارتباط درونفردی، ارتباط میانفردی و ارتباط برونفردی) و توسعهی منابع انسانی بهعنوان متغیرهای شناور و مستقل، در قالب یک الگوی مفهومی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. فرضیههای تحقیق عبارتند از: 1. نگرش فطرتگرا بر توسعهی ارتباطات چهارگانهی استادان دانشگاه مؤثر است. 2. توسعهی ارتباطات چهارگانه، بر توسعهی منابع انسانی (استادان دانشگاه) مؤثر است. 3. توسعهی منابع انسانی، بر رفتار اثربخش استادان دانشگاه مؤثر است. در این تحقیق، با استفاده از ادبیات موجود، متغیرهای مورد نظر بررسی و سپس با تهیهی ابزار سنجش و تعیین روایی (محتوایی و سازه) و دریافت پایایی کل بهمیزان93/0، پرسشنامههای تحقیق از طریق 164 نفر از استادان دانشگاههای حوزهی علوم انسانی و اجتماعی شهر تهران تکمیل شد. در بهکارگیری تکنیک آماری تحقیق، با استفاده از روش تحلیل مسیر، مؤلفههای سنجش متغیرها با «مدل اندازهگیری» یا تحلیل عاملی تأییدی و آزمون رابطهی بین متغیرها با استفاده از «معادلهی ساختاری» یا مدل علّی از طریق نرمافزار LISREL یافتههای تحقیق بهدست آمد و در نتیجه، الگوی مفهومی تحقیق دارای نیکویی برازش و مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از یافتههای تحقیق نشان میدهد که متغیر «توسعهی منابع انسانی» تحت تأثیر متغیرهای «توسعهی ارتباطات چهارگانه» و «نگرش فطرتگرا» بر «رفتار اثربخش» استادان دانشگاه مؤثر است. براساس نتایج حاصل از این تحقیق که با تأکید بر توسعهی ارتباطات چهارگانه و نگرش فطرتگرایی مبتنی بر ارزشهای اسلامی مورد تحقیق قرار گرفته است، پیشنهادهایی در قالب سه بخش مجزا: الف ـ پیشنهاد به مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و مسئولان دانشگاهی، بـ پیشنهاد به استادان دانشگاه و ج ـ پیشنهاد به محققین آینده ارایه شده است. علاوه بر این، با توجه به نتایج حاصل از تحقیق پیشنهادهای اساسی در سه بعد ساختاری، رفتاری و زمینهای (فرهنگسازی) بهمنظور تقویت نگرش فطرتگرایی و توسعهی ارتباطات چهارگانهی استادان دانشگاهها، وزارت علوم و دانشگاهها در ایجاد زمینههای قانونی، ترغیبی و فرهنگسازی داده شده است و همچنین به استادان دانشگاه نیز پیشنهاد شده است که با تقویت اینگونه نگرش در وجود خود، موجب رفتار اثربخش آنان گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
: توسعه منابع انسانی؛ نگرش فطرتگرا؛ توسعه ارتباطات چهارگانه؛ رفتار اثربخش؛ توسعه منابع انسانی فطرتگرا؛ فطرتگرایی منابع انسانی؛ ارتباطات چهارگانه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Design and Presentation of Professors’ Human Resources Development Model Based on Innate Approach and Quadru-Skills Promotion | ||
چکیده [English] | ||
Human resources development has been regarded as one of human resources management branches by management thinkers and professionals. In following research the relationship between the effective behavior as a dependent variable and innate approach variables, quadru-skills promotion including superpersonal, intrapersonal, interpersonal and extrapersonal relationships and human resources development as independent variables has been discussed and studied within a suggestive model. Hypothesises are: 1. Innate approach has an impressive effect on professors’ quadru-skills promotion. 2. Quadru-skills promotion may be effective on professors’ human resources development. 3. Human resources development has an effect on professors’ effective behavior. Using current literature helped us in studying the variables, then through the methodology phaze evaluation measures provided us a 93% coefficient of reliability within our questionnaire content and structure. 164 of universities professors in Tehran with humanities and social sciences tenden cies were used for this research implementhing path analysis method in our statistical research. LISREL software was used to make our conceptual model so that bringing a goodness of fit embracing measuring the variables through confirmatoy factor analysis methodology and defining the relationships among variables by using structural equation and casual models. The results show that the variable “human resources development” within the effects of variables “quadru-skills development” and “innate approach” is impressive on the professors’ effective behavior. There are 3 suggestions based on this research findings offered to the officials at ministry of sciences, research and technology, universities professors and future researchers. These suggestions embrace structural, behavioral and contextual aspects making a defined culture for the improvement of professors’ quadru-skills promotion and also other related subjects such as the memembers of ministry of sciences, research and technology in order to make conventional, motivational and cultural contexts brining an effective behavior for them | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Human Resources Development, Innate Approach, Quadru-skills Promotion, Effective Behavior, Innate, Human Resources Innatism, Quadru-relations | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,461 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 812 |