تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,846,919 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,707,461 |
آمادگی تغییر و یادگیری سازمانی (مورد مطالعه، شهرداری تهران) | ||
مدیریت راهبردی دانش سازمانی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 1، تیر 1397، صفحه 169-187 اصل مقاله (536.81 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه موردی | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین مختاری* 1؛ محمد اکبری محله کلایی2؛ روح اله باقری3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
3دانش آموخته دوره دکتری مدیریت سیستمها، دانشگاه شهید بهشتی | ||
تاریخ دریافت: 25 فروردین 1397، تاریخ بازنگری: 24 شهریور 1397، تاریخ پذیرش: 30 تیر 1397 | ||
چکیده | ||
در دنیای امروز تغییرات وجه مشترک تمامی عرصههای زندگی است و تلاش برای رویارویی صحیح با آن از مهمترین چالشهای فراروی بشر و پدیدههای مربوط به آن به شمار میرود. سازمانها برای آنکه به بقای خود ادامه دهند، باید سرعت یادگیریشان بیشتر از درجه تغییرات محیطی باشد و این امر اهمیت یادگیری سازمانی را بیشتر نمایان میسازد. هدف این پژوهش بررسی رابطه آمادگی تغییر و یادگیری سازمانی است که بدین منظور از پژوهش توصیفی ـ همبستگی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام کارکنان حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بود که از آن میان نمونهای به حجم 265 کارمند برآورد شد. نمونه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تعیین شد. یهمنظور جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه آمادگی تغییر دونهام و همکاران (شامل 17 گویه) و نیز یادگیری سازمانی کریشنا (شامل سه زیرمقیاس مربوط به واکنش شناختی، واکنش عاطفی و تمایل رفتاری) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آمارههای توصیفیـ همچون میانگین و انحراف استاندارد ـ و آمارههای استنباطی ـ همچون تیتک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده - استفاده شد. نتایج نشان داد بین آمادگی تغییر و یادگیری سازمانی رابطه معنیداری وجود دارد. در میان مؤلفههای آمادگی تغییر، مؤلفه واکنش عاطفی از بیشترین قدرت پیشبینی برخوردار بود و مؤلفه تمایل رفتاری در رتبه دوم قرار گرفت. همچنین نتایج حاکی بود که میان کارکنان زن و مرد معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از نظر آمادگی برای تغییر تفاوت معناداری وجود ندارد. این مقاله علاوه بر تأیید فرضیهها و غنیسازی بیشتر ادبیات مربوط به حوزه آمادگی تغییر و یادگیری سازمانی به مدیران شهرداری تهران در تصمیمسازی و بهبود وضعیت سازمان خود یاری میرساند. | ||
کلیدواژهها | ||
آمادگی تغییر؛ یادگیری سازمانی؛ سازمان یادگیرنده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Change readiness and organizational learning (case of study: tehran municipality) | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Hossein Mokhtari1؛ Mohammad Akbari Mahallekolaee2؛ Rouhollah Bagheri3 | ||
1Master of educational management, University of Tehran, Tehran. Iran. | ||
2PhD candidate of information and knowledge science of Shahid Chamran University. Ahvaz, Iran. | ||
3PhD of systems management, Imam Hussein Comprehensive University, Tehran. Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In today's world, changes are common in all fields of life, and trying to deal with it and with its related issues properly has caused vital challenges for man. Organizations need to have higher learning speed than environmental changes in order to survive, and this increases the importance of organizational learning. This research is intended to investigate the relationship between change readiness and organizational learning. This type of research requires descriptive-correlations method. The statistical population of the study consist of all employees of the department for social and cultural affairs of Tehran Municipality, from whom a sample of 265 employees was selected through cluster sampling. Two questionnaires were used to collect data, Dunham’s change preparedness questionnaire (including 17 items) as well as Krishna’s organizational learning (including three subscales relating to cognitive reaction, emotional response and behavioral intention). To analyze the data, descriptive statistics such as mean and standard deviation and inferential statistics such as one sample test, Pearson correlation coefficient and simple linear regression were used. The results indicated that there is a significant relationship between readiness of change and organizational learning. Emotional response component, among all components of readiness for change, had the highest predictive power, and the component of behavioral tendency ranked second. The results also indicated that there is no significant difference between the male and the female employees of the social and cultural department of Tehran Municipality in terms of readiness for change. In addition to confirming the hypotheses and enriching the literature on organizational readiness and organizational learning, this research helps Tehran Municipality managers in decision making and improving the status of their organization. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
readiness for change, organizational learning, learning organization | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,340 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,113 |